Kristin Winkens from RWTH Aachen Germany on Resilience with Neil Cooke and Natalie Wint Discussion…
29 March 2022, 12:30-14:00 CET
We are delighted to invite you to our upcoming LESEC seminar by Tim Surma, research manager of the Centre of Expertise for Effective Education (ExCEL). Tim can rely on over 20 years of experience teaching in secondary education, teacher education and the Master’s programme Educational Sciences. He is currently conducting his doctoral research on effective learning strategies at the Open University in the Netherlands. As co-author of ‘Lessons for learning: twelve building blocks for effective education’, he is a popular speaker in Belgium and the Netherlands on effective instruction and learning strategies. He also shares his expertise in the expert commission Better Education Flanders.
Topic? Effectief leren en lesgeven
When? 29 March 2022, 12:30h – 14:00h
Where? Online via videoconferencing. You will receive the videoconferencing link after registering for this seminar. Note that this seminar will not be recorded.
Language? This seminar will be presented in Dutch.
Registration? You can register for this seminar via: https://set.kuleuven.be/LESEC/events/seminars-and-workshops/Tim-Surma
Dutch description
Effectief leren en lesgeven – Lessen geven waarin élke student de kans krijgt bij te leren, is en blijft de kerntaak van een docent. Om tot een goede les te komen, is het belangrijk om te begrijpen hoe en wanneer studenten bijleren, wanneer het enkel ‘lijkt’ alsof er geleerd wordt en wat het leren belemmert. In het boek ‘Wijze lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek’ vertalen de auteurs de meest recente wetenschappelijke inzichten op het vlak van leren en instructie naar de klaspraktijk. De didactische principes zijn gebaseerd op bevindingen uit twee wetenschapsvelden, de cognitieve psychologie en lerareneffectiviteitsstudies, en zijn toepasbaar voor studenten van verschillende leeftijden en met diverse achtergronden en voorkennis.
Tijdens deze interactieve inspiratiesessie verklaart mede-auteur Tim Surma vanuit wetenschappelijk onderzoek waarom de bouwstenen werken en deelt hij tal van concrete werkvormen die je meteen kan toepassen in je (afstands)les. Hij staat ook stil bij de belangrijkste lessen uit de voorbije periode met betrekking tot educatieve technologie. Hoe kan die technologie op een effectieve en duurzame manier het onderwijs verbeteren? Welke blended onderwijsvormen verdienen een permanente plaats in het onderwijslandschap?